tisdag 30 september 2014

♡Pippi♡

Pippi var min största idol när jag var liten. Jag hade jämt mitt hår uppsatt i två slarviga tofsar på varsin sida av huvudet.  Mamma sydde en pippidräkt som jag hade på mig varenda dag. Mamma har i efterhand berättat att jag brukade ligga på golvet och skrika när dräkten tvättades. Jag skulle Alltid ha på mig den!

Pippi var allt som jag ville vara. Hon var självständig, stark, modig, barnslig,  och smart. Hon var helt underbar i mina ögon.  Det finns så mycket med Pippi som är så otroligt bra. Men det finns också saker med historien som är allt annat än bra.   Eftersom historien är skriven på 40-talet, då rasism var mycket mer normaliserat än vad det är idag,  så användes ord och handlingar på ett rent av rasistisk sätt som inte passar sig i barnböcker och barnfilmer alls.



Jag kan inte på mitt liv förstå varför folk försvarar rätten att få säga ett så fruktansvärt förnedrande ord som har en historia av flera hundra års förtryck bakom sig, i filmer och böcker FÖR BARN!   Det är helt sjukt.  Tänk efter verkligen. De försvarar rätten att så säga Ne***  (tänker inte ens skriva orden för usch fy fan)

Här sitter en hel bunt med uppenbart opålästa människor och tycker att:  "Förstör inte min barndom" "Bevara Astrids verk"    Fastän de innehåller ord och handlingar som är uppenbart rasistiska och hemska.  

Jag tror att folk inte vill inse att något som de fann så perfekt och oskyldigt när de själva va små, faktiskt inte är så oskyldigt ändå. Att det är problematiskt.   Ingen vill ju ses som en rasist. För det är ju bara dumma och onda människor som är rasister, inte kan väl jag..??
och ne,  du kanske inte är rasist - men du måste förstå att försvara rätten att få säga slurs  som Ne*** ÄR en rasistisk handling som skadar och som förtrycker.  Vi har ett gemensamt ansvar att bygga ett samhälle som är till för alla, och som behandlar alla med samma respekt och värde.  och Hur ska vi uppnå detta om folk är så otroligt inskränkta och försvara rätten att få säga såna ord?

Barn lär sig fort och tar efter, tycker du att det är rätt att barn tittar på Pippi och sen efter det går runt och säger ne*** ?  Känns det bra i ditt hjärta?  

Jag som en otrolig Pippi-fantast tycker att det är jättebra att de valt att ta bort stötande scener och ord.  Historien är den samma, Pippi som karaktär har inte förändrats (om något blivit mindre rasistisk men det är ju bara positivt)   Det är fortfarande samma underbara berättelse om en flicka som inte tar någon skit och som lever sitt liv efter sina egna mått.

Om du nu tycker att det är så otroligt viktigt att Pippis pappa är en n****kung så kan väl du kolla på de gamla utgåvorna då, och gotta dig i den skiten.  Det finns att hitta det vill jag lova.

Jag uppmanar alla att läsa denna artikeln av Fanna Ndow Norrby  (som startade Instagram kontot "Svartkvinna") För hon säger allt så himla himla bra. Mycket bättre än vad jag skulle göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar