onsdag 10 september 2014

♡lilla gumman♡

Något som jag är allergisk mot är härskartekniker.

Tyvärr träffar jag på detta ganska så ofta, om inte varje dag
Människor som medvetet eller omedvetet använder sig av olika tekniker att trycka ned andra, sätta sig över dem.  - och jag får panik på sånt.

Den sortens härskarteknik som oftast drabbar mig är "lilla gumman" metoden.

Kan ju börja med att säga att denna teknik är väldigt effektiv, man känner sig otroligt förminskad när någon annan kallar en för "gumman", "lilla du" i tillfällen då det verkligen inte passar sig.
Man kan såklart säga sånt här på kärleksfulla sätt, men de passar sig då bäst under tillfällen som anses vara mer kärleksfulla och ska då helst komma från rätt person för att inte vara just en härskarteknik.

T.ex att min mamma använde sådana ord på mig gjorde inte så mycket. Hon var min mamma och har på det sättet makt över mig redan. och hon sa det alltid på kärleksfulla sätt.

Ett väldigt bra exempel på när du Inte ska använda ord som "Lilla" och "gumman" etc.. är då du ska förklara något för någon annan. Eller om du har en diskussion med någon.     Jag tycker det är en självklarhet att man inte säger sånt i sådana tillfällen. Men de flesta är tyvärr otroligt pålästa om sånt här.

Att uttrycka sig med ord som "lilla" "gumman" "sötnos" och andra liknande ord. Gör att du sätter dig över personen du ska förklara något för eller diskuterar med. Du förminskar personens åsikter och värde på ett väldigt effektivt sätt. Personen blir antagligen illa till mods, nedstämd eller otroligt arg.

Jag brukar känna mig otroligt överkörd i såna här situationer. Det känns som om allt jag sagt inte har någon mening, eller att ingen faktiskt har lyssnat på något av det jag har sagt. Utan förminskar allt eftersom jag är "liten"   Ingen lyssnar ju på en ung eller 'liten' person.





Dessa är de sju vanligaste härskarmetoderna

Projiceringsmetoden. Du klagar på något men får själv skulden för det du påtalar. Den som använder denna metod tror sig ofta vara allvetande, lida av ett Messiaskomplex.

Komplimangsmetoden. En vänlig härskarteknik som inleds med en komplimang. Syftet är att få dig att göra något utöver det förväntade, men kvar blir en olustkänsla trots komplimangen.

Stereotypmodellen. Du blir bestraffad eller negativt särbehandlad när du gör något utöver det som förväntas.

Självförvållad härskarteknik. Du ger ett osäkert intryck med ditt tonläge och kroppsspråk. Du förminskar dig själv och det du säger, "härskaren" får därmed ett överläge.

Uteslutningsmetoden. Du blir inte sedd när du borde bli sedd, i ett samtal eller i en debatt, eller när till exempel ditt tal på bröllopet "glöms bort".

Hierarkimetoden. Innebär att man använder ett överläge eller ett underläge för att tysta någon. Det kan vara chefen som förtrycker sina anställda, men faktiskt också tvärtom.

Tidsmetoden. Många använder tid för att tysta ned andra: "Jag är äldre än vad du är" eller "Jag har varit med längre i det här gänget än vad du har varit".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar