fredag 12 april 2013

♡FUL♡

Gjorde en videoblogg häromdan.
pratar om ordet "pretty"  "fin" och vad det egentligen betyder.
http://www.youtube.com/watch?v=ECt_ebwwopM

För vem bestämmer vad eller vem som är fin, eller vacker?!
Visst alla har ju olika smaker osv.. men vad gör dessa ord med oss??
Står vi inte och sminkar oss innan vi ska gå utanför huset, trimmar alla hår på kroppen, fixar håret och väljer noggrant ut rätt kläder för dagen. Allt för att vi ska bli så fina som möjligt, och bli omtyckta pga det!

ok jag gillar smink och kläder, det ÄR roligt att klä upp sig lite, men jag medger att jag oftast sminkar mig för att jag ska se snyggare ut.  Mer respektabel för samhället lixom.
För ett tag sen skulle jag åka in till stan och träna, så jag hade såklart inte fixat till mig. Jag tänkte inte så mycket på det förrens en tjej kom och ställde sig bredvid mig på busshållplatsen, "typisk" tjej lixom. Fixad till tusen, plattat hår, massa smink, klackar, långa naglar ja ni fattar vinken.. och helt plötsligt kände jag mig Helt äcklig och ofräsh. oj jag har ju inte ens borstat håret lixom. herregud hur ser jag ut?? Så ful jag måste vara nu!   Jag kände mig skyldig för att jag inte hade fixat mig.   som om det vore min plikt att vara snygg.

Det sorgliga är att vi är programmerade av samhället att tro så här. Små flickor får höra att de är sååå fina i sina rosa klänningar, och tyllkjolar. och ack så söta när de fixar till sig.  Det blir en uppskattning som ger helt fel intryck på oss.  "Är jag fin nu?, är jag bra nog? DUGER JAG ?"

Jag tycker det är viktigt att kunna acceptera sina brister. NEWSCHECK ne jag är inte perfekt. Jag är inte den vackraste personen i världen.  Men det är OKEJ.  Jag blir inte en sämre människa för att jag har finnar.
Jag blir inte en sämre vän för att jag är tjock.   Inte elak för att jag ser ut på ett visst sätt, som inte överensstämmer med den klassiska skönheten.

Det är helt ok att vara ful. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar